Festivalen er slut -
Madland lever videre

Festivalen Madland spirede under Corona-nedlukningen med et mål om at skabe møder og forståelse mellem dem, der spiser, og dem, der dyrker, producerer og serverer mad. Med 78 events, 1000 gæster, 200 liter håndsprit, 48 aktører, 15 gårdbesøg, 17 debatter, 12 blæksprutter og 1 cyklende kok skubbede Madland til forandringslysten mod en mere bæredygtigt madkultur. Nu er Madland klar til næste kapitel som madpolitisk møde-, medie- og vidensplatform.

Gennem en måned i sensommeren 2020 blev den madpolitiske festival, Madland, afviklet i store dele af Storkøbenhavn og på Sjælland. Flere nye initiativer og samarbejder blev iværksat på tværs af virksomheder og organisationer i madbranchen, og et engageret publikum deltog i de knap 80 forskellige debatter, madskoler, gårdbesøg og middage. 

“Vi har besøgt mange afkroge af maddanmark - lige fra kornmarken og gårdmejeriet til cocktailbaren og michelin-restauranten, her har vi mødt både jordbrugere, politikere, madglade børn og unge og mange andre mad-sjæle på vejen. Mange mad-aktører har delt ud af deres viden og håndværk og beriget os med nye perspektiver og uforglemmelige smagsoplevelser. Det har vi og Madlands gæster taget imod, suget til os, og smagt på med nysgerrige spørgsmål og begejstring,” fortæller medstifter af Madland, Marie Sainabou Jeng.

Madpolitisk platform er næste skridt

Festivalen har givet værdifulde input til at pejle holdet bag Madland i den retning, der fremover skal styres i. Madland vil fortsætte med at forbinde og forene professionelle aktører i madsystemet med resten af værdikæden og på den måde sætte scenen for, at nye møder, samarbejder og værdifællesskaber kan gro sammen.

“Vi drømmer om, at Madland bliver en madpolitisk møde-, medie- og vidensplatform, hvor alle i madens værdikæde kan blive klogere på det store og ofte uoverskuelige system, der ligger bag de råvarer og produkter, vi spiser til dagligt. Vi glæder os derfor helt vildt til at løfte sløret for de spirende projekter, som Madland vil sætte i verden fremover,“ fortæller Marie Sainabou Jeng.

Midt i festivalen kom regeringen med yderligere restriktioner, hvilket betød udskydelse af to af festivalens vigtige samtaler om cirkulær økonomi og udviklingen af forbindelsen mellem land og by.

Festivalens afterparty og kickoff for det europæiske forandringsprojekt FoodSHIFT 2030 blev i stedet eksekveret i form af det digitale magasin Madlandskaber. Magasinet samlede en række stærke stemmer i FoodSHIFT 2030 og Madlands netværk, som gennem både tekster, podcasts og video gav deres bud på, hvordan man fra madsystemets forskellige hjørner kan samarbejde om at skabe et madlandskab med større mangfoldighed, bæredygtighed og lækkerhed.

Madland har allerede nu en lang række andre madpolitiske projekter og events i støbeskeen, lige som der vil komme meget mere indhold i form af podcasts, video og artikler. Følg udviklingen på madlandfestival.dk samt på Instagram og Facebook.

Festivalen Madland skete takket være:

Baldedash, Resturant Brace, Cykelkokken, Farendløse Mosteri, Fiskeslagteren, FoodSHIFT 2030, Frugtformidlingen, Godis Grønt, Koalition, Grønt Marked, Hahnemanns Køkken, Havhøst, Hegnsholt, Infarm, Irma, Jalm & B, Il Fornaio, Jernbjerggaard Økologiske Landbrugsskole, Kitchen Collective, Staldkøkkenet, Kjær & Sommerfeldt, KOST, Kølster, Mejeriforeningen, Mellow, Oliviers & co, Peter Larsen Kaffe, Planteslagterne, Radio, Studio, Reef Art Space, Rødder, RØRT KBH, Saito CPH, Seerupgaard, Verdensmål i værdikæden, Vin de Table, Volatil , Æblerov, Økologisk Landsforening, Greater Copenhagen Food Startup, Jyderup Højskole, mac.ferments, Jordens Skole, Simple Feast og Solhjulet